A Fram múzeum (Frammuseet) számomra Oslo egyik legérdekesebb múzeuma (talán csak a viking hajó múzeum vetekszik vele) a sarkkutatás iránt érdeklődők számára kötelező látnivaló, amennyiben Oslóban járnak. A múzeum egyértelmű fő attrakciója a FRAM sarkkutató szkúner, melyet a „pincétől a padlásig” bejárhatunk, megnézhetjük, hogyan éltek a múltszázad elei híres sarkkutatók, a sarkkutatás hőskorának nagyjai, milyen kis lélekvesztőn vágtak bele embert próbáló kalandjaikba, mely hajón dacoltak a tengerek hatalmas hullámaival és viharaival, a sarki jégtáblák hajót roppantó erejével, a sarkvidék zord időjárásával. Hol töltötték a hosszú, hónapokig tartó téli napfény nélküli nappalokat vagy inkább éjszakákat. Megtekinthetjük a fedélzetet, a kormányállást, a központi helyiséget, Amundsen kapitány kajütjét, a konyhát, a raktereket, a gépházat stb. A Fram igen erős fa szkúnert 1892-ben Colin Archer híres hajóépítő mester tervezte és építette Larvikban Fridtjof Nansen 1893-as északi-sarki expedíciója számára, úgy tervezte meg az hajótestet, hogy ellen tudjon állni a jég gyilkos szorításának, és inkább a jég szorítása kiemelje a hajótestet a jégből, mintsem összeroppantsa.
Nansen az 1893-ban induló expedíciójában a Frammal a sodródó jég hátán kívánta elérni az északi sarkot. Mivel a tengeráramlatok nem kedveztek és a jéggel sodródó hajó elhaladt az északi-sark alatt Nansen Johansen nevű társával elhagyta a hajót és szánnal vágott neki az északi-sarknak. Végül 1895. április 5-én az addigi legmagasabb szélességi fokig, 86°14’-ig jutottak. Visszatérőben a Ferenc József földön teleltek át, a hol 1896-ban a Jackson-Harmsworth expedícióval találkoztak, és velük tértek haza, szinte egy időben az Otto Sverdrup parancsnoksága alatt beérkező Frammal. 1898 és 1902 között a Fram Otto Sverdrup kanadai északi szigeteire vezetett expedíciójában szolgált. Igazi világhírnévre Amundsen 1910-1912-es déli sarki expedíciója során tett szert a Fram. Amundsen a Frammal jutott el az Antarktiszig, a Fram volt az expedíció bázishajója. A déli sark meghódításáért folytatott gigászi versenyfutást végül Amundsen jobban szervezett expedíciója nyerte meg, Scott és társai sajnos az életükkel fizettek Scott hibás döntéseiért.
A Fram az I. világháborúban is szolgált, majd a 20-as évek végén restaurálták, végül 1935-ben a Fram elnyerte méltó, végső nyughelyét Oslóban a Bygdøy-félsziget csúcsán. A Fram hossza 39 m, szélessége, 10 m, merülése 4,6m, súlya 408 tonna. A múzeumban a hajón kívül megnézhetjük a Fram expedíciók történetét, a kutatók további expedícióinak és életüknek történetét, személyes tárgyaikat stb. A múzeum bejáratánál elég sokszínű és széles választékú shop található, ahol minden féle kapható, ami a Framhoz vagy az expedíciókhoz, vagy a kutatókhoz kapcsolódik.
http://www.utazgato.hu/norvegia/oslo/fram_muzeum___frammuseet/1001
|