A 170 000 fős lélekszámú egyetemváros 342 négyzetkilométeren terül el a Nidelva folyó partján. Helyi közlekedése több érdekességgel is szolgál. Változatos és a magyar szemnek érdekes autóbuszpark, Norvégia egyetlen „vidéki” villamosvonala fogadja a látogatót.
Norvégiában ma mindössze két város, Oslo és Trondheim rendelkezik villamosvonallal. De ez sem volt mindig így, hiszen 1988-ra Trondheimben az utolsó vonalat is bezárták, és csak 1990-ben, módosított nyomvonallal nyitották újra. Érdemes volt megmenteni, hiszen a maga nemében kuriózum – Kairón kívül egyedül Trondheimben, az 1-es vonalszámot viselő úgynevezett Gråkallbanen-en közlekednek méteres nyomtávon 2600 milliméter széles kocsiszekrényű villamosok. A vonal alsó végállomása a belvárosban található St. Olavs Gate, innen vezet a város határában, dombok ölelésében található Lian végállomás felé, maximum 50 kilométer/órás sebességgel, a városi szakaszon kétvágányú pályán. 8,8 kilométeres útja során több mint 200 méter szintkülönbséget küzd le. A vonal felső szakasza néhol már csak egyvágányú, kitérőkkel – igaz, ezek a csúcsidőben 15, azonkívül 30 perces követési idők miatt kevésbé kihasználtak. Azonban a járatokat nem is kell sűríteni, mivel nem frekventált helyen vezet a nyomvonal, ezért szinte mindig találunk ülőhelyet a Siemens gyártmányú csuklósokon.
Az 1-es vonal „felső” végállomása Lian, ahol hurokforduló található
A hurok visszacsatolása Liannál
2004 óta a Gråkallbanen AS helyett a Veolia Transport Norway üzemelteti a hálózatot. A bérletek azonban egyaránt érvényesek a villamosra, és a Team Trafikk által üzemeltetett autóbuszokra is. Sőt, itt a bérlet egy afféle egységes tömegközlekedési kártya (úgynevezett t:kort period), amelyet az NSB-n kívül minden közlekedési vállatnál használhatunk Nord- és Sør-Trøndelag megyében. Egy hét napos összvonalas bérlet ára 190 korona (nagyjából 6000 forint). Ezt egy plasztikkártya formájában kapjuk kézhez, amelyet a járműveken csak elöl található leolvasóknál kell „lecsipogni”. A hátsó ajtóknál nincs ilyen berendezés, szigorú első ajtós felszállási rend van. Ahogy egyes vasúti jegyek esetében, itt is meglepve tapasztalja az utazó, hogy a kártyáért a bérlet árán felül 50 koronát felszámolnak, és erről sem a pénztárban, sem az interneten nem talál tájékoztatást (angol nyelvűt biztos nem).
Trondheimben is gyakori a teljes járművet borító reklám. Itt épp a helyi áramszolgáltató
népszerűsíti a vízerőművek által termelt környezetbarát energiát
A Team Traffik buszflottájának legnagyobb hányadát az új beszerzésű, két- és háromtengelyes Vest Contrast-ok teszik ki, amelyeket Volvo B7R, B12B, B10B LE és Scania alvázakra építettek. A régebbi Vest V25-ös típusból is sok fut, amelyekhez szintén a Volvo biztosította az alvázakat. Egyre kisebb számban, de megtalálhatók még egyéb régebbi Volvo és Scania 112 típusok is, sőt, Ikarus EAG E91-es is. A csuklósokat azonban szinte teljesen kiszorították a háromtengelyes szóló autóbuszok.
Érdekesség, hogy a Vesteken a menetfény az ajtó nyitásakor automatikusan helyzetjelzőre vált, az ajtó zárásakor pedig vissza. Így a megállóban várakozó busz világítása nem zavarja a többi közlekedőt
A TeamTrafikk saját, csak hétvégenként közlekedő éjszakai járatait reklámozza ez a Vest Contrast. A háromtengelyesek szinte teljesen kiszorították a csuklósokat Trondheim helyi közlekedéséből
Az Európa más részén megszokottaktól eltérően itt a városi forgalomban közlekedő járművek mindegyike hagyományos 2+2 üléskiosztású, és az ülőhelyeket dobogóra szerelték fel. Szintén nem megszokott, hogy a kéttengelyeseken hiányzik a harmadik ajtó, továbbá a mozgássérültek és babakocsival közlekedők számára kialakított rész nem a középső ajtóval szemben, hanem a két ajtó között, a jobb oldalon található.
A legtöbb vonal egy csomópontban összpontosul. A Scania 112-esek eltűnőben vannak
A „hátulról támadó” E91-es Ikarus EAG-ról a nagy meglepetés közepette sajnos csak ilyen gyenge minőségű képet sikerült készíteni. Ezzel a típussal egyébként Bodöben is találkozhatunk
A vonalak jelentős része a belvárosban – a Munkegata és Kongens gate kereszteződésének közelében – összpontosul, így sok esetben egy átszálláshoz egészen a városmagig kell beutaznunk. Külön buszállomás nem épült, a járatok ezen két utca, vagy a Dronningens gate hosszában található, egymást követő megállóhelyekről indulnak. Ezeket a helyközi és távolsági, valamint a reptéri autóbuszok is érintik, amelyeket mind-mind más szolgáltató üzemeltet. A sofőrváltás is fél perc alatt, itt a megállókban zajlik. Érdekesség, hogy különösen magas a női járművezetők aránya.
Bodöben a leggyakoribb típus a Scania OmniLink. Üzemelteti az SB Nordlandsbuss
Ilyen állat márpedig nincs! Elöl Volvo 8900 autóbusz, hátul hűtőfelépítményes teherautó... A kép tanúsága szerint a motor középre kerülhetett
Kép és szöveg: Apjok Gábor
http://iho.hu/hir/trondheimhelyikozlekedese
|