Történt már meg, hogy mondjuk egy hónapig kint hánykolódtatok a tengeren, s nem fogtatok semmit?
Nem, ilyen soha nem volt. Olyan viszont igen, hogy egy túra hat hétig húzódott el, holott három hétig kellett volna tartania. Az időkiesés főleg a mi veszteségünk volt, persze a cégnek is, mert fogyasztottuk az üzemanyagot.
Ez több mindentől függ, mert nem mindegy, hogy kinél vagy. Van olyan kapitány, aki egész életében szerencsés, s van olyan, akinek ugyanaz a végzettsége van, de mégsem működik valami. A kapitány még az útvonalat is kijelöli, ahol húznunk kell a hálót. Manapság már szonárral keresik a halakat.
Ha egyik típusú halból nem fogunk, akkor van 5-6 féle halra kvótánk, s akkor azokat halásszuk. Megyünk egy másik fajtára. Vannak olyanok, amikből egész sokat lehet fogni.
Mi a te feladatod a hajón?
Általában műszak elején kihúzzuk a hálót, ez a legveszélyesebb feladat, mert ez egy nyitott részen történik. Ki kell menni a hajó végére. A háló súlya sem elhanyagolható – igaz, hogy műanyagból van, de azon láncok, sodronykötelek vannak. 4-6 tonnát húzhat maga a háló. Van, hogy két „zsákot" engedünk ki, és azok, amikor kinyílnak, 270-300 méter hosszan fekszenek a tengerfenéken. Ezt kezdi el húzni a hajó, több négyzetkilométert halászunk le.
Műszak elején behúzzuk a hálót, a halakat a fedélzeten egy lappancs segítségével a gyárrészre rakodjuk, majd kiengedjük a hálót és megnézzük, hogy van-e rajta sérülés. Ha van, akkor kijavítjuk, aztán ismét leengedjük a hajóról.
Utána lemegyünk a gyárrészre, ott levágjuk a halak fejét, kibelezzük, de ez gépesített. Két ember teszi a gépbe a halakat, két ember pedig nézi, hogy maradt-e bennük bélmaradék, ha igen, akkor azt is kitépik. Másik két ember teszi bele a halakat egy fagyasztótáblába. Ha a fagyasztók megteltek, akkor becsomagoljuk zsákokba, majd ezek lekerülnek a fagyasztóblokkokba. Vannak kicsi és nagy táblák fagyasztott halakból, a kicsi 25 kilós, a nagy pedig 50.
Mi a legnehezebb a hajón?
A blokkok, azok nagyon nehezek. A körülbelül 50 kilogrammos fagyasztott blokkokat kell emelgetni. Van erre egy technika, egy 70 kilogrammos ember fel tud emelni egy 50 kilogrammos blokkot, sőt még a feje fölé is fel tudja rakni. Lábból kell emelni, ez a titok nyitja.
Mekkora volt a legnagyobb fogás?
Egy alkalommal 45 tonnát fogtunk egyszerre. A háló el is szakadt, csak harmincat tudtunk kihúzni a hajóra.
A kapitányunk mesélte – én akkor még nem voltam a hajón – hogy egyszer a háló beleakadt a tengerfenéken valamibe. Azt mondják, hogy egy tengeralattjáróba, és 70 méternyire húzta a hajót vissza. Gondolj bele, a hajó működött és mégis visszafele húzta.
Az Északi-tengeren történt az, hogy a háló beleakadt egy olajfúró-torony rögzítésébe. Én azt hittem, hogy állnak a vízen, de nem, hanem úsznak, csak le vannak rögzítve és egy ilyen rögzítésbe akadt bele a háló. Megrándult a hajó, a háló pedig a víz alatt maradt.
http://uh.ro/itthon/portre/22295-toto-a-norveg-halaszok-eletet-eli
|