Itt minden kicsit ms. Az iskola is. M. lvezi, pedig nagyom fltettem t eleinte. Ez taln annak is ksznhet, hogy 3 percre van tlnk, s a msodik naptl kezdve egyedl kzlekedik. Elsdleges cl a norvg iskolban, hogy a gyerek jl rezze magt, s az els perctl kezdve j lmnyei legyenek. Nincsenek jegyek, csak az tdik osztlytl. Mindenki kezd szeptemberben, aki az adott naptri vben szletett. Nincs halogats, az is megy suliba, aki nem tlttte be a 6. vet szeptemberben, s megy az rtelmileg srlt gyerek is egytt a tbbiekkel. Fiam krdezgette, mi van a K.-rel, olyan furcsa, aztn beszlgettnk rla. Br M. nem nagyon bartkozott otthon sem, de nem hiszem, hogy magnyos lenne. Emiatt azonban a norvg tanrok nagyon aggdnak. Kzervel folyik a megelz intzkeds-sorozat az iskolai megflemltsek, zaklatsok ellen. n szemly szerint szkeptikus vagyok, nem hiszek abban, hogy ezt kvlrl a tanrok kpesek megakadlyozni. Nem tudom persze, mi lenne a megolds, de mivel nekem bven volt rszem a zaklatsbl ltalnos iskolban (kln ksznet rte iskolatrsaimnak, akik – br okoztak kellemetlen, letre szl lmnyeket – egy magnyosabb, de nllbb s fggetlenebb letszemllet fel tereltek) – n mindenesetre gzervel tmogatom munkjukat.
Fel is hvtak emiatt, beszlgettnk. Itt borzaszan fontos a csoportmunka, az egyttmkds a tanulk kztt, illetve az iskola s szlk kztt. Kzs kirndulsokat szerveznek. Igyekeztem megnyugtatni ket, hogy M-nak majd lesz bartja, ha is gy akarja. Az els kt htben – M. meslte – hogy a gyerekek kvettk llandan, jtszani akartak vele, majd a harmadik hten, mr azt mondta, most mr beszljek a Trude-val, (mert itt keresztnevkn szltjk a tanrokat) – hogy ne “kldje r a gyerekeket”. Egy ht mlva faggatom, mi a helyzet bartkozs tern, azt mondta, hogy kezd sszebartkozni a Kristofferrel! Ez annyira jellemz a fiamra, mindig kinzi a legcsendesebb, leghtrnyosabb helyzet gyerekeket! Sosem lesz men!!! Ahogy, n sem voltam soha az!
Nem rohannak a tanulssal sem, egy bet s egy szm hetente. Egy nap a szsra van a suli medencjben. Igen, iskolaidben. s van “gyerekszrtszoba” is. Gyakoroljk a tbb-kevesebb fogalmait, kisebb-nagyobb relcikat, s van etika is! A kzlekeds, egyttmkds szablyait gyakoroljk. Rengeteg a szabad foglalkozs, rajzolnak, kzmves foglalkozsokat tartanak. 45 percesek az tan rk, s 20 perces sznetek vannak. Jtsztr van az udvaron, hintval, mszkval, mszfallal. Az iskolapletben jtszszoba, knyvtr, majdnem kzvetlen bejrs a tanrok irodjba. Emlkszem, n gy nztem annak idejn a tanri szobra, mintha maga a grg Olymposz lett volna, tele istenekkel.
Heti 2 nap hossz nap van, 8:30-14:oo-ig, ilyenkor 12 ra utn vltott csoportban, szs van, a szomszd pletben az uszoda, a msik csoportnak szmtech. Ennek annyira nem rlk, de ez a XXI. szzad szak-Norvgiban is! A msik napon kirnduls a termszetben, bejrjk a krnyket, kolbszt grilleznek, s tanuljk az llatokat, nvnyeket. Mnusz 10 fokban is menni fognak.
Nagy kampny folyik az egszsges letmdra szoktatsban, szmtalan brossra, oktat anyag kszl, az tkezssel, mozgssal kapcsolatban. Nyomatkosan krik a szlket, hogy ne kocsival szlltsk a gyerekeket az iskolba, a tanrok tnyleg gyalog jrnak! s a reflex szalagok a ruhkon, vagy 5 lthatsgi mellnyt kaptunk. Nem kell fizetni a knyvekrt sem, br nincs sok knyvk, munkafzeteiket sajt maguk rajzoljk, sznezik, rjk. Kapnak ceruzt, iskolatskt is. De! Enni nem. St! A napi tejadagot s gymlcst is kln kell befizetni. Mindig is utltuk a szendvicsgyrtst, most napi 6 szendvics a fejadag. “Matpakken”, ahogy itt hvjk. Az egszsges tkezs, mozgs fontossga, s a lthatsgi szablyok sulykolsa lpten-nyomon.
M. lvezi a sulit. Csak nagybetket rnak, 2 cm-es sorkzzel. Inkbb rajzoljk a betket, mint rjk. 26 fs osztlynak van 2 osztlyfnke, norvg rn 2 csoportban dolgoznak, 2 asszisztens tanr segti ket. M.-nek van kln tanra, akit Inger-ner hvnak. radozik rla, de fogalmam sincs hogyan rteti meg magt vele. Rajzolnak egytt, s M. lvezi a kln figyelmet nagyon. rdekes egy klyk, valahogy mindig jutott neki kln nevel: a csaldi napkziben Ptkn, az oviba a logopdiai foglalkozson, Bea nni a beszdterpin, s most a norvg suliban is. “Kristlygyerek”. Kvncsi leszek…mi lesz a dadogssal norvgul

http://dokianya.hu/page/2/?s=norv%C3%A9gia
|