A székelyudvarhelyi Tóth Levente Norvégiában hivatásos halászként dolgozik, egy fenékkotrós halászhajó fedélzetén, kilenc éve melózik az északi országban. Négy év alatt közel járt az Északi-sarkhoz, Grönland partjaihoz, de még orosz vizeken is megfordultak. A halat megeszi és horgászni is szeret. Totó szerint Norvégia élhető ország.
Mire halásztok?
Tőkehalra általában. Garnélarákra egy évben egyszer megyünk, mert ennek télen van szezonja. Nyáron tőkehalat, piroshalat (szerk. megj. redfish, vörös álsügér) fogunk.
Kvótát teljesítünk. A kvóta azt jelenti, hogy a cég megveszi a jogot az államtól bizonyos mennyiségű hal vagy garnéla kifogására, ezt teljesítik a halászhajók.
Mennyit dolgoztok?
Két váltás van a hajón, havonta cserélődnek az emberek. Egy hónapot dolgozol, egy hónapot szabad vagy. Míg ti nem dolgoztok, addig a másik váltás van a hajón. Ezt úgy kell elképzelni, hogy a hajó, amióta megvették, egyfolytában kint van a tengeren. Amin én dolgozok, az egy tízéves hajó, azóta meg sem állt.
A váltáson belül van két műszak. Van egy kapitány és egy navigátor, avagy a másodtiszt, én a navigátor műszakjában vagyok. Éjjel kettőkor kezdünk, reggel nyolcig dolgozunk, utána reggelizek, van hat óra szabadidőm, majd megyek délután kettőre és este nyolcig nyomom. Tizenkét órát dolgozom egy nap.
Ezenkívül, ha valami probléma van, például elszakad a háló, vagy több halat fogtunk a tervezettnél, akkor elvehetik az egyik pihenő felét. Akkor körülbelül tizenöt órát dolgozom.
Ki tudja, hogy hány órát dolgoztál? Ezt írjátok, „pontálják"?
Nem, ezt senki nem „pontálja". Úgy működik, hogy megvan, hogy a fogásnak hány százalékát kapod. Általában 1, vagy 1,4 százalékot kapsz a fogásból, attól függően, hogy mekkora a hajó. Nincs ilyen, hogy túlóra, vagy munkaruhát kapsz ingyen. Százalékot adnak, te magadnak megveszed a munkaruhát, s ha hamarabb kifogjátok a kvótát, akkor több lesz a pénz, ha nem, akkor kevesebb. Egyenes arányban van a cég érdeke a te érdekeddel.
Mekkora a hajó?
Hetven méter hosszú, körülbelül kétezer tonna üresen a súlya, ez a cégnek a legkisebbik hajója. 550 ezer kilót rakodunk be, ez azt jelenti, hogy a fagyasztó ajtaját alig tudjuk becsukni. Ezzel szoktunk visszamenni a partra, a kikötőbe.
http://uh.ro/itthon/portre/22295-toto-a-norveg-halaszok-eletet-eli
|