NORVÉGIA SZÍNJÁTSZÁSA
Norvégia a XVI. századtól dán fennhatóság alá tartozott.
A két országot a politikai kapocs mellett a nyelvi hasonlóság is összekötötte, de társadalmi fejlődés tekintetében lényegesen eltértek egymástól.
Az uralkodó feudális osztály dán volt, míg a társadalmilag elnyomott rétegek norvégek.
Így aztán Norvégiában a dán kultúra uralkodott.
Később - Napóleon alatt - megszabadultak a dán uralom alól, de szinte azonnal Svédország fennhatósága alá kerültek.
Nem csoda hát, ha a függetlenségi törekvések állandóan napirenden voltak, és ez megmutatkozott a színházi életben is.
Fontosabb képviselők:
- Ludvig Holdberg / 1684 - 1754 /
Az ő tevékenységétől számítják a norvég színház kezdetét!
Norvég születésű volt, de Dániában nevelkedett s vígjátékait is dán nyelven mutatták be.
- Claus Fasting / 1746 - 1791 /
A Koppenhágában működő Norvég Társaság tagja volt.
A társaság politikai célzattal rendezett irodalmi összejöveteleket, melyeken szembe helyezkedtek a dán irodalommal és a német minta majmolásával.
Példaképnek a francia klasszicizmust tekintették.
A Norvég Társaság köreiben született meg elsőként a norvég nemzeti színház gondolata is.
Az első kísérlet állandó színház építésére Christianiában történt Martin Nürembach német színigazgató jóvoltából, de próbálkozása kudarcot vallott.
Nagyobb sikerrel járt Johan Peter Strömberg / 1773 - 1834 /
1827-ben felépítette a Christiania Teatretet, az első nyilvános norvég színházat, mely azonban még dán vezetés alatt állt.
1835-ben az épület leégett, de két év múlva újraépítették.
A nemzeti színjátszásért folytatott harc nem csak a színpadon zajlott, hanem a nézőtéren és az utcákon is.
Heves viták és tüntetések voltak a dán színház és a dán színészek fellépései ellen.
Ez a tömegmozgalom további komoly lépésekre ösztönözte a norvég művészeket is.
- Ole Bull / 1810 - 1880 /
Neves norvég hegedűművész, aki minden befolyását és erejét mozgósította egy norvég színház megszervezésére.
Erőfeszítéseinek köszönhetően 1850-ben megnyílt a bergeni Norska Teatre.
Ole Bull 1851-ben meghívott a Norske Teatretbe egy fiatalembert dramaturgnak és rendezőnek.
A fiatalembert úgy hívták, hogy: Henrik Ibsen / 1828 - 1906 /
Ibsen alkalmazásával egy új színházi munkakör kezdett kialakulni: a rendezőé!
Rendezői majd drámaírói tevékenysége döntő módon befolyásolta a norvég színház útját az elkövetkező évtizedekben!
1857-ben elhagyta Bergent és addigi munkatársai nem is sejtették, hogy a század egyik legnagyobb leendő drámaírójával dolgoztak addig együtt.
A Norske Teatrethez szerződött, ahol azonban sok gondja volt a még mindig dán vezetés alatt álló színházzal.
Végül, amikor a színház 1862-ben csődbe ment, az állás nélkül maradt Ibsen a Christiania Teatrethez került, de olyan alacsony fizetéssel, hogy a parlament juttatott neki némi költői járadékot.
Egy évvel később ösztöndíjjal külföldre utazott.
Nagy műveit Rómában, Münchenben és Drezdában írta, s csak 1891-ben tért vissza Norvégiába, de már mint világhírű író.
Európa érdeklődése akkor fordult igazán felé, amikor Nóra című műve / eredeti címén Babaotthon !!! / 1878-ban bemutatásra került és komoly vitát kavart.
A Nóra alakítója, a német Niemann-Raabe, csak azzal a feltétellel volt hajlandó eljátszani a szerepet, ha Ibsen megváltoztatja a végét, mert a színésznő szerint " egy német anya nem hagyja el a gyermekeit. "
Húsz éven keresztül, 1899-ig egymást követték kiváló drámái, melyeknek nagy része ma már a nemzetközi színházi repertoár szerves részévé vált.
Fontosabb művei: - A trónkövetelők,
- A népgyűlölő,
- Kísértetek,
- Hedda Gabler,
- A vadkacsa,
- Rosmersholom,
- A tenger asszonya,
- Solness építőmester,
- A kis Eyolf,
- John Gabriel Borkman,
- Ha mi holtak feltámadunk
Valamennyi darabja heves vitákat kavart, melyekből nem hiányoztak a személye ellen irányuló támadások sem.
- Björnstjerne Björnson / 1832 - 1910 /
Ibsentől teljesen eltérő természetű és temperamentumú író volt.
Harcos politikai agitátor, a nemzeti újjászületés apostola, a norvég nemzeti színház gondolatának egyik leglelkesebb propagátora, aki mint drámaíró is jelentős sikereket ért el.
1857-től 1859-ig a bergeni színház rendezője.
1860-ban megszervez egy tüntetést a dán vendégszínészek ellen, s ez vet véget a Christiania Színházban a dán színjátszásnak!
1865-től 1867-ig a Christiania Színház igazgatója lesz.
Rendezőként a meiningenizmus híve volt.
Diktátori hangon vezette a próbákat, és semmit sem bízott a színész egyéni ízlésére.
Természetes beszédet követelt a színészektől a színpadon.
Művei Ibsen népszerűségével nem tudták felvenni a versenyt, de jónéhányat bemutattak nemzetközi színpadokon is.
- Björn Björnson / 1859 - 1942 /
A fentebb tárgyalt nagy drámaíró fia.
Apjánál is tovább lépett a realisztikus színházi interpretáció útján.
1899-ben átvette a Norvég Nemzeti Színház vezetését, és valóságos forradalmat hozott a rendezésben, naturalista színházi terveinek megvalósításával! |
http://szineszkepzes.ucoz.hu/index/a_szinjatszas_tortenete_17_a_norveg_szinhaztol/0-313
|